Patříte mezi cestující, kterým vadí nepříjemný skřípot tramvaje při průjezdu zatáčkou? Nebo bydlíte v blízkosti místa, kde se každá tramvaj ohlásí hlasitým rámusem? Nyní se vše může změnit díky tzv. mazací tramvaji, kterou Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uvedl do zkušebního provozu. Cílem speciálně upravené tramvaje je vstřikovat mazací směs na koleje a tím výrazně snížit hluk a opotřebení kol vozidel a kolejnic.
Speciálně upravený vůz tramvaje T3 má předem stanovenou trasu i jízdní řád. V pražských ulicích jezdí na vytipovaných místech se zvýšenou hlučností v tramvajové síti a zde pak aplikuje speciální mazivo. Každý den vyjíždí ráno kolem páté hodiny a po najetí přibližně 200 km jeho cesta končí v pozdních večerních hodinách ve vozovně Pankrác. Zde dochází k ošetření tramvaje a doplnění mazací směsi.
„Zkušební provoz této tramvaje bude probíhat přibližně rok. Po tuto dobu máme mazací zařízení zapůjčené od soukromé firmy. Zařízení odkoupíme teprve, až pokud se osvědčí. Slibujeme si od něj eliminaci skřípění především nových tramvají při projíždění zatáčkami a další zpříjemnění cestování po Praze pro její obyvatele i návštěvníky,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.
Tramvaj ovládá důkladně proškolený řidič, který přímo z kabiny aplikuje mazací směs. Řidič je podrobně seznámen s ovládáním i systémem dávkování. Mazivo i při velmi tenké vrstvě poskytuje dlouhodobou ochranu a ihned snižuje nepříjemné skřípání vozu při průjezdu zatáčkami. Další jeho vlastností je možnost nanášení i na mokré koleje bez snížení dlouhotrvajícího efektu ochrany.
Pro DPP byly prvotní náklady minimální, investoval pouze do úpravy vozu spojené s instalací mazacího zařízení. Během ročního zkušebního provozu pak DPP hradí jen mazací médium. Další úpravy pracovních či provozních tramvají DPP podnikne, až pokud se zařízení ve zkušebním provozu osvědčí.
Foto a zdroj: www.dpp.cz
(ewe)
|